ONZE LEIDENDE PRINCIPES
In het plan Een Thuis voor Noordje zijn 5 leidende principes geformuleerd die richting geven aan onze manier van (samen)werken.
- We werken toe naar 0 uithuisplaatsingen (UHP)
- Als thuis echt niet lukt, dan zo thuis mogelijk
- Onvoorwaardelijkheid als belofte – Verklarende Analyse
Wij nemen (gezamenlijk) de verantwoordelijkheid voor een jeugdige. Wij zorgen ervoor dat ouders en jeugdigen en scholen goed worden ondersteund zodat de jeugdige thuis kan blijven. Wij zijn bij crisis aanwezig in de thuis- en onderwijssituatie en we brengen de zorg naar het gezin en/of het onderwijs in plaats van de jeugdige naar de zorg. Voortaan zeggen we geen ‘Nee’ maar ‘Ja (mits)’! Dit betekent we alle jeugdigen passend binnen de doelgroep van Thuis voor Noordje in Noord-Holland met een complexe hulpvraag gaan helpen.
Dat kunnen we niet alleen, dus trekken we samen op met zorgorganisaties, gemeenten, gecertificeerde instellingen en het onderwijs. We willen niet langer naar jeugdigen en hun zorgvraag kijken vanuit één perspectief, maar alle perspectieven bijeenbrengen, voordat we (samen met de jeugdige) keuzes maken voor de toekomst van de jeugdig. In Noord-Holland gaat dit vorm krijgen door het maken en vormgeven van Verklarende Analyses. Deze analyse zorgt ervoor dat je alle domeinen met elkaar onderzoekt en leidt tot een integraal beeld van de jeugdige.
- We werken toe naar 0 uitschoolplaatsingen (USP)
- We erkennen het belang van onderwijs als de plek waar we tegemoet kunnen komen aan de behoeften van jeugdigen aan sociaal contact en inclusie, erkenning en zelfontplooiing
- We plaatsen niet door, ononderbroken leerlijn
- Onvoorwaardelijkheid als belofte
- We helpen Noordje om perspectief (terug) te vinden – Onderwijs als prioriteit
Ieder mens heeft de basale behoefte om een geaccepteerde plek te verwerven binnen de eigen sociale omgeving en daar erkenning te ervaren voor het eigen kunnen en van daaruit een sociale bijdrage te leveren. Onderwijs is bij uitstek de omgeving waar die 3 basale punten uit de piramide van Maslow (sociale behoeften, erkenning en zelfontplooiing) samenkomen en ontwikkeld kunnen worden. Als er geen onderwijs is, dan worden daarmee deze basisbehoeften en het pad daarnaartoe aan het kind onthouden.
Het is belangrijk dat we zoveel mogelijk uithuisplaatsingen en uitschoolplaatsingen voorkomen. Dit vraagt om goede ondersteuning door zorgprofessionals in de thuissituatie, met als doel de verbetering van de gezinsomstandigheden. Maar ook ondersteuning van het onderwijs in het omgaan met deze jeugdigen. Dit betekent het betrekken van de juiste expertise als schooluitval dreigt, en bij sanctionering op school ook onderzoeken wat er in de thuissituatie van deze jeugdige speelt en daarop ingaan. Wij werken aan een ononderbroken (continue) leer- en ontwikkellijn voor iedere jeugdige.
Het onderwijs moet te allen tijde onderdeel zijn van de aanpak en het netwerk. We accepteren niet langer dat jeugdigen thuis zitten zonder onderwijs of zonder perspectief op ontwikkeling. We willen dat de scholen van herkomst zich verantwoordelijk blijven weten voor het onderwijs. In de zorgverlening en het onderwijs staat het hebben van een perspectief centraal. Niet alleen de feitelijke stand van zaken rondom de jeugdige is belangrijk. Net zo belangrijk is de toekomst van de jeugdige en wat hij/zij daarvoor nodig heeft.
Meer weten over onze leidende principes? Neem dan contact op met info@bennh.nl
- Dat kan ook een andere plek naar keuze van Noordje zijn
- Belang van de samenleving, de buurt, medeleerlingen weegt mee
- Help ouders er voor hun kinderen te zijn en help school er voor hun leerlingen te zijn
- We werken vanuit een Verklarende analyse – Vertragen en verdragen – Kostenbewust
- We stoppen met het doorplaatsen
Als het thuis wonen echt niet langer mogelijk is, dan plaatsen we een jeugdige in een keer in een nieuw thuis waar hij/zij mag blijven wonen. Dit principe ziet erop toe dat we gezamenlijk een echt passende plaats creëren of aanbieden waar een jeugdige mag en kan blijven wonen. Dit vraagt soms geduld, goed zoeken en overleg. Maar dit voorkomt dat we iedere keer als het niet gaat, als professionals het niet meer weten, de jeugdige verplaatsen.
Wij handelen vanuit kostenbewustzijn en kiezen consequent voor de meest effectieve passende oplossing. We zijn hierover transparant en kunnen onze keuzes uitleggen aan de samenleving. Alle partijen binnen een Thuis voor Noordje zijn overtuigd dat de kosten die gemaakt worden nuttig en noodzakelijk moeten zijn. Als er geen verandering optreedt, denken we opnieuw na. We gaan niet zomaar door met behandelingen. Keuzes in hulp worden beargumenteerd en getoetst bij andere partijen. Gezamenlijk worden keuzes gemaakt. Wij kijken vanuit verschillende leefdomeinen (een integraal plan voor meerdere leefdomeinen zorg/onderwijs/vrije tijd).
- Gelijkwaardig samenwerken en goed (oordeelloos) leren luisteren
- We helpen om de Stem van Noordje te versterken
- Ervaringen delen
- Transparantie
Wij luisteren en sluiten aan bij behoefte van de vraagsteller, oplossingen ontwikkelen we samen. Ervaringsdeskundigen hebben nadrukkelijk aangegeven dat ze willen dat er oprecht geluisterd gaat worden, dat jeugdigen en ouders zich gehoord voelen. Luisteren niet vanuit het kader van de oplossingen die al bedacht zijn door jeugdhulpaanbieders of gemeenten, maar eerst luisteren naar de jeugdige, naar zijn gezin. Wat hebben zij nodig om door te kunnen? En wanneer er oplossingen uitgedacht zijn, toets of ze passen bij de behoefte.
- Monitoren of hulp helpt, baat het niet dan schaadt het wel
- Evaluaties – maak gebruik van de kennis die er al is
- Intervisie/supervisie
- Data en monitoring
- Netwerksamenwerking
- Elkaar aanspreken, (bestuurlijke) rugdekking
Wij separeren niet, dus 0% separaties en eveneens 0% dwang en drang. In de instellingen voor jeugdhulp werken we toe naar radicaal stoppen met onvrijwillige zorg en op basis van een andere aanpak, altijd vanuit de relatie, ongewenst gedrag voorkomen. Baat het niet dan schaadt het wel. We zorgen dat we leren en ontwikkelen met elkaar en evalueren d.m.v. data en monitoring maar ook supervisie/intervisie. We zorgen voor een sterke netwerksamenwerking waarin we elkaar aanspreken maar ook (bestuurlijke) rugdekking geven. We zorgen ervoor dat we het wiel niet opnieuw uitvinden maar de kennis en krachten bundelen en hierop verder ontwikkelen/bouwen en al lerende beter worden door middel van verzamelde data en monitoring en evaluaties hierop.