
WIE IS WIE
Werkconferentie Noordje in ontwikkeling
25 SEPTEMBER 2025
Onderwijs en Jeugdhulp samen op pad
Marjan de Lange is orthopedagoog en zelfstandig adviseur Jeugdhulp. Ze is docent aan de Universiteit van Amsterdam in de masteropleiding Orthopedagogiek. Ze heeft gewerkt als programmaleider bij het Nederlands Jeugdinstituut en bij de Inspectie Jeugdzorg. Ze heeft als moeder ruime ervaring met vastgelopen zorg en onderwijs voor een van haar kinderen.
Carlijn Hoogeveen
Carlijn Hoogeveen is ervaringsdeskundige op het gebied van mentale gezondheid en jeugdzorg en verweeft haar ervaringskennis met uitvoerende kunsten. Ze is singer-songwriter, (trainings)actrice en theatermaker en dat is bij elkaar veel meer dan ze ooit dacht te kunnen zijn. Op 25 september is Carlijn aanwezig als dagvoorzitter en brengt ze haar unieke combinatie van betrokkenheid, creativiteit en ervaring mee het podium op.
Stine Jensen is filosoof, schrijver, programmamaker. Ze is bijzonder hoogleraar publieksfilosofie aan de EUR en columnist bij NRC Handelsblad. Ze publiceerde vele filosofische kinderboeken en boeken voor volwassenen. Over identiteit schreef ze Dus ik ben, Go East en Goeroes. Go East werd genomineerd voor beste spirituele boek. Haar kinderboek Lieve Stine, weet jij het? Werd in 2015 bekroond met een Zilveren Griffel. Verder maakte ze diverse podcastseries, zoals De Cartooncrisis en de dagelijkse podcast Zin van de Dag.
Twan Paes is directeur Action Learning en medeoprichter van het ‘World Institute of Action Learning’ in Nederland en Canada. Daarnaast is hij masterdocent bij verschillende opleidingsinstituten. Zijn specialisatie is ‘Leiderschap en Teamontwikkeling’. Twan helpt organisaties, teams en professionals in verschillende sectoren bij het oplossen van ingewikkelde problemen. Twan is zijn loopbaan begonnen als coach in de sport en bekleedde daarna diverse managementfuncties in verschillende organisaties. Hij begeleidt veel zorg- en onderwijsteams in het verkennen van ingewikkelde problemen door daar vanuit verschillende perspectieven naar te kijken en de juist (morele) beslissingen te nemen.
Pieke heeft als maatschappelijk betrokken zoon uit een ondernemer(s)-gezin in de technische sector meermaals gewisseld tussen ondernemen, managementrollen en/of werken in de zorg en het onderwijs.
Pieke is gedreven om de onderlinge samenwerking, communicatie en kwaliteit van gedachte-uitwisseling in teams naar een hoger niveau te brengen. Dit vanuit de overtuiging dat iedere professional het meeste uit zichzelf wil halen en met Action Learning gefaciliteerd wordt omdat samen met collega’s op een hoger niveau te kunnen doen. Zo wil hij bijdragen aan betekenisvol werk en betekenisvolle relaties op de werkvloer.
Zangeres, songwriter & spreker. Ze is een gedreven, ambitieuze en creatieve jonge vrouw die zich inzet voor jongeren in kwetsbare posities. Als zangeres en spreker weet ze altijd met compassie haar ervaringen in de jeugdzorg toe te lichten. Met haar oprechte, diepgaande en rakende teksten weet ze doormiddel van zang haar boodschap extra te versterken. Opgroeien in de jeugdzorg heeft zijn littekens achter gelaten maar Moraya weet dit zowel in haar muziek als sprekend haarfijn en altijd met compassie te vertalen. ‘Ik wil geen vingers wijzen, ik wil fouten erkennen en er samen van leren.’
Lazlo van Donkelaar is vanaf 2002 ondernemer, projectleider, sparringpartner, adviseur, procesbegeleider, voetbaltrainer én vader van 3 kinderen. En altijd betrokken bij jeugdigen die uitgevallen zijn uit onderwijs, zorg en/of werk om met hen en hun gezin te werken aan een zinvolle toekomst. In afstemming met alle betrokkenen vanuit onderwijs, zorg, werk en anderen, maar altijd volgens de bedoeling: dat wat goed is voor de jeugdige. Door anders te denken en gewoon te DOEN. Door ervanuit te gaan dat het WEL kan, de vraag is alleen nog HOE. En door deze laatste vraag samen te beantwoorden.
Yke is klinisch psycholoog, orthopedagoog en directeur behandelzaken bij Molendrift. Ze combineert haar directeursrol met directe hulpverlening aan cliënten en is daarnaast wachtlijst- en behandelcoördinator. In die rol is zij het aanspreekpunt voor inhoudelijke vragen over aanmeldingen, verwijzingen en crisissituaties. Binnen Molendrift wordt altijd gewerkt vanuit een verklarende analyse: samen met het kind of de jongere én de mensen om hen heen — zoals ouders, school en andere zorgverleners — wordt onderzocht wat helpend is, hoe het werkt bij dit kind en wat maakt dat het soms niet lukt. Die gezamenlijke blik vormt de basis voor passende ondersteuning en vervolgstappen, ook voor kinderen en jongeren die vastlopen in het onderwijs.
Titia is orthopedagoog-generalist en Cognitief Gedragstherapeut bij Molendrift. Zij richt zich op diagnostiek en behandeling bij psychische en leerproblemen bij kinderen, jeugdigen en (jong)volwassenen. Binnen Molendrift wordt altijd gewerkt vanuit een verklarende analyse: samen met het kind of de jongere én het netwerk — zoals ouders, school en andere zorgverleners — onderzoeken we hoe het werkt bij dit kind, wat helpend is en wat maakt dat het soms niet lukt. Die samenwerking is de basis voor passende ondersteuning en vervolgstappen.
Marca Geeraets
Marca Geeraets is GZ-psycholoog en houdt zich bezig met de door-ontwikkeling van verklarende analyses t.b.v. verschillende doelgroepen. Zij ondersteunt organisaties en RET’s bij implementatie, borging en onderzoek, geeft trainingen en maakt verklarende analyses bij vastgelopen casuïstiek. Met Harrie van Leeuwen publiceerde zij o.a. over vakbekwaam redeneren en schreef columns voor Kind en Adolescent Praktijk.
Marca is werkzaam bij Bureau PEERS
Is orthopedagoog, kinder- en jeugdpsycholoog NIP i.o. en Directeur van Fibbe in School. Fibbe in School biedt hoogspecialistische jeugdhulp op onder andere S(B)O en Praktijkscholen in Amsterdam. Op dit moment is Fibbe bezig om het werken met de Verklarende Analyse te implementeren in haar werkwijze, waarbij de diversiteit van de doelgroep (in leeftijd, niveau en problematiek) en de samenwerking met school en ouders belangrijke elementen zijn.
Wethouder in de gemeente Hoorn. Zij heeft onder meer de portefeuilles Wonen en Stadsontwikkeling, Volksgezondheid en GGD, Jeugdzorg en preventief jeugdbeleid, Dementie, Mantelzorg en Veilig Thuis. Zij is namens de gemeente onder meer lid van het algemeen bestuur en dagelijks bestuur van de GGD Hollands Noorden, lid van de fysieke pijler G40 en lid van de Stuurgroep BORN, de bestuurlijk-gemeentelijke pijler van Thuis voor Noordje.
Coördinator Noordje in Westfriesland, betrokken bij de pilots Integraal gezinsteam (IGT), kleinschalige woonvoorzieningen (KWV), onderwijs bij externaliserend gedrag, verklarende analyses en verstevigen pleegzorg (Samen voor Opvoedperspectief en (H)Echt samen) – Projectmanager en adviseur inkoop, aanbestedingen en contractmanagement sociaal domein.
Afke Jong studeerde orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam. Zij heeft gewerkt in de klinisch psychiatrische gezinsbehandeling, maatschappelijke opvang, vrouwenopvang en beschermd wonen. De laatste jaren werkt zij bij en voor gemeenten, momenteel in de gemeente Zaanstad als beleidsadviseur jeugd en huiselijk geweld. Daarnaast is ze ervaringsdeskundig projectmanager van de Stem van Noordje. Afke Jong woont met haar man en heeft twee volwassen kinderen. Zij heeft in haar gezin een moeilijke tijd achter de rug en te maken gekregen met een uithuisplaatsing. Die ervaring heeft gemaakt dat zij zich is gaan inzetten als ervaringsdeskundige ouder. Ze is één van de oprichters van Netwerk Beter Samen en van de Stem van Noordje; beiden zijn netwerken van ouders, jongeren en ervaringsdeskundigen die zich inzetten om de (jeugd-) zorg te verbeteren. Afke gelooft in de kracht van verbinding en van ‘alle perspectieven aan tafel’.
Frederik Bullens is geboren en getogen in Gent (België). Hij studeerde en werkte aan de Universiteit Gent (faculteit strafrecht en criminologie). In 2001 zette hij de stap naar de hulpverlening en ontwikkelde hij zich tot slachtoffer-dader-bemiddelaar. Frederik werkt in Utrecht als orthopedagoog-systeemtherapeut (zzp) en als onderzoeker aan het Lectoraat Jeugd van de HU. Frederik is ook een ‘ervaringsrijke ouder’. Toen één van z’n kinderen uitviel op school en er geen passend onderwijs kon gevonden of gecreëerd worden ging hij met z’n gezin door een erg moeilijke periode. In die jaren leerde hij veel lotgenoten kennen en verdiepte hij zich met hen in de problematiek van schooluitval. Zo verwierf hij ervaringskennis, die hij combineert met z’n professionele en wetenschappelijke kennis en die hij integreert in z’n persoonlijk en professioneel handelen.
Sanne Pronk is als onderzoeker, methodiekontwikkelaar en projectleider al jaren actief op de verbinding tussen onderwijs en zorg, onder andere in het kader van haar proefschrift Schools that Care. Momenteel werkt zij als programmaleider bij de Academische Werkplaats Risicojeugd (AWRJ), waar zij o.a. projectleider is van het project Onderwijs binnen de transformatie van de JeugdzorgPlus.
Hanneke van Noort is senior adviseur voor onderwijs en gemeenten en initiator van adviesbureau Jeugdvisie. Ze is verbonden aan opdrachten waar innovatie en verandering nodig is een regio. In Noord-Holland is ze betrokken bij meerdere opdrachten waaronder die voor Onderwijscoalitie 0-uitschoolplaatsingen.
Kevin Kooij is directeur bij Kindcentrum De Vaart. Bezig met Integraal leiderschap kinderopvang en onderwijs, in duo-directie, doorontwikkelen van inclusief onderwijs; een inclusieve pedagogische basis in het hele kindcentrum. Zorgen voor betere samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp. En houdt zich bezig met het verlagen van instroom naar het S(B)O en het mogelijk maken van instroom in regulier voor leerlingen vanuit het gespecialiseerd onderwijs.
Projectleider Garage2020 – Inclusief onderwijs. Garage2020 zet zich actief in voor inclusief onderwijs door innovatieve trajecten te ontwikkelen gericht op onderwijs voor alle kinderen in de buurt. Concreet werken ze samen met scholen, samenwerkingsverbanden en wijkpartners, waarbij ze met een Design Thinking-aanpak de behoeften van leerlingen, ouders, leerkrachten en zorgprofessionals centraal stellen.
Directeur-bestuurder samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen PO, voorzitter Expertgroep residentieel onderwijs en aanjager bij StroomOp.
Ik ben een bruggenbouwer die professionals uit verschillende disciplines of organisaties bij elkaar brengt. Ik heb mij gespecialiseerd in integratieve vraagstukken voor onderwijs en jeugdhulp. Bijvoorbeeld het proces naar inclusief onderwijs en realiseren van zorg op en rond scholen. Inhoudelijk en organisatorisch want om een werkelijke verandering teweeg te brengen heb je naast goede ideeën en creativiteit ook doorzettingsvermogen en besluitvaardigheid nodig.